Sångfågelkandidaternas svar inför Oktober SM

Sångfågelkandidaternas svar inför Oktober SM

Kan du nämna 3 underskattade sånger som bör sjungas mer?

Fabian Pizarro:

Nummer 32, 148 och 152 (och 154)

Diana Nehard:

131. Varför Chalmers?

13. Nu klinger igjennem den gamle stad

8. Vår E-sektion

Alice Wallner:

Ja, det finns massor!

8. Vår E-sektion

72. Se vinet det glimmar

176. Smedsvisa

Alfred Ahlström:

En liten tall, A’rnt man nå’ brännvin och hallenvisan

Arvid Söderberg:

Sång 42: “En visa till septen”, sång 61: “Inre dialog” och sång 83: “Skörheten och oljudet”.

(Honorable mentions för den nyfikna: 7, 52, 66, 73, 81, 111, 120, 129, 184.)

Olof Bergvall:

171. Än en gång däran

12. Tolvan

33. Vad vore livet utan alkohol?

Viktor Tufvesson:

Här kommer det elektriker, A’rnt man nå’ brännvin, smädesvisa, de flesta fredman, baladen om den onyktre, fritiof och carmencita (jag skriver hur många sånger jag vill)

Hjalmar Jönsson Rantala:

9. Excellensens Essens

84. Var Är Punschen?

165. Fredmans Sång Nr. 28

Kasper Hellgren:

128. Jolly Bob från Aberdeen

124. Nordsjön

176. Smedsvisan

Alpha Heed:

Sång 3 (Stötande beteende) är ett tvåeggat svärd med sin dualitet, men när den tolkas rätt är det en av sångbokens mest välskrivna och relaterbara sånger. Få kan påstå att de kan sång 24 (Bara bäska droppar), men den kan bli riktigt rolig att sjunga om man ger den ett övningstillfälle. Sång 46 (Uschvisa II) är en annan bubblare. Men viktigast av allt så sjungs sång 214 alldeles för lite!

Victor Henke:

61. Inre dialog. En mycket igenkännbar sång med lätt melodi.

35. Nubben. En nubbevisa med rolig melodi som är värd att sjungas mer.

69. Min pilsner. En sång med lätt melodi som passar till de flesta tillfällen (exempelvis när jag skriver detta då jag har en Carlsberg i handen)

Erika Sjöström:

Minne, O hemska lab (vi måste lära oss den till slut ju ;)) och studentsången.

Arvid Bengtsson Kjellen:

151: Tentaångest

178: Längtan till landet 

134: Lingonben

Alvar Winquist:

Måsen, Var e’ Punschen (tror jag den heter) och Unionsskålen.


Resterande kandidater svarade inte på frågorna

Hur ser du på att skriva om sånger som är uppskattade men inte tillåtna på EMiT. Kommer du personligen orka det?

Fabian Pizarro:

Vissa sånger behövs skriva om, speciellt de som pratar om minderåriga på ett sexuellt sätt. Jag kommer orka göra det då jag tycker att det är roligt att skriva om låttexter.

Diana Nehard:

Det är tråkigt att ha en bok fylld med sånger som inte får sjungas och därför tycker jag att vi borde skriva om dem så vi kan fortsätta sjunga dem utan att kränka någon. Jag kommer definitivt orka med att fixa till sångerna som behöver en modern fräsch och uppiggande facelift.

Alice Wallner:

Jag känner först att jag vill kommentera det här med “inte tillåtna”, för jag ser det inte som att sektionen har kommit överens om att vissa sånger är förbjudna, snarare att de inte passar i alla sammanhang och att det är upp till var och en att göra bedömningen om det passar i ett visst tillfälle eller inte. Jag vet t ex att vissa av de “inte tillåtna” sångerna är några av mina personliga favoriter (39, 78, 176 t ex) och jag kan absolut se ett problem med underrepresentation (eller representation bara i förhållande till män) av kvinnor i sångboken men det gör inte att jag tycker att “nu har grabbarna kalas” måste skrivas om – jag tycker snarare att brudarna kan ha partaj i annan sång – och att skriva nytt är något jag personligen är väldigt taggad på!

Alfred Ahlström:

Det är en bra ide för att hålla kvar gamla sånger som fortfarande uppskattas.

Arvid Söderberg:

Jag tycker att det är kul att skriva sånger och jag har tid för att sitta i sångbokskommittén, så det kommer inte vara något problem för mig.

Olof Bergvall:

Att skriva om uppskattade men otillåtna sånger är något jag själv är väldigt för. Tycker att vissa sånger är för bra för att tas bort och är väldigt öppen för att göra det arbetet som krävs för dem sångerna. En enligt mig uppskattad sång, Vikingen är väldigt lätt att skriva om, då endast ett ord behöver bytas ut. Ex. Maskin har att man sjunger KTH istället för “kärringar”.

Viktor Tufvesson:

Jag tycker att sånger bör skrivas om för att inkludera alla och inte var för stötande. Man kan göra detta på olika sätt beroende på sången. Vikingen har skrivits om av andra sektioner där man bara ändrade ett ord och det är en lösning som fungerar för vissa sånger. Man kan även återanvända melodier från sånger, exempelvis “Habegär” som var mycket populär förr och genom att återanvända melodin har vi “Det Naturliga Urvalet” som är minst lika bra och fortfarande mycket populär. Själv är jag supertaggad på att skriva om gamla sånger, förlänga existerande och självklart skriva nya!

Hjalmar Jönsson Rantala:

Det beror helt klart på sången, om den är populär och det går att komma på en omskrivning som behåller sångens anda/vits/känsla är det helt klart en lösning som bör användas. Sen måste man klart se till att det är en stor andel av sektionen som gillar den efter omskrivningen för att den ska vara värd att ta med vidare. Jag hade mer än gärna skrivit om flera sånger. 

Kasper Hellgren:

Tycker inte att sånger ska skrivas om alls. Att börja skriva om sånger kommer leda till ett oändligt arbete som i slutändan inte kommer uppskattas av någon. Om sången är så att säga “inte tillåten” är det inte några konstigheter med att ta bort den från sångboken helt. Men om det är så att melodin är uppskattad kan ju då vem som helst från sektionerna skriva en helt ny text till melodin. Sedan kan man fråga sig vad som innebär med att en sång inte är tillåten.

Alpha Heed:

Att skriva om vissa sånger kan absolut vara en lösning men bör inte vara utgångspunkten bara för att man kan. Bara för att en sång inte längre är problematisk betyder det inte att det blir en bra sång. Exempelvis är “Mitt lilla lån” ganska tröttsam, med eller utan pedofili. “Vikingen” är ett bra exempel på en mycket populär sång där en textändring skulle kunna göra den mer tillgänglig för sektionen.

Victor Henke:

Jag är absolut beredd att skriva om sånger med “opassande” text. En av anledningarna till att jag söker är att jag vill skriva om sånger istället för att de ska försvinna. Det finns också olika “nivåer” av omskrivande man behöver göra för att få en “pk” sång. Exempel av detta är 39. Vikingen där man kanske behöver byta ett enstaka ord jämfört med “Uti min mage” (Finns inte i denna sångbok men en sång jag vill återinföra) då man behöver skriva om en hel vers. Många omskrivningar finns dock redan i andra sektioners sångböcker. Ett exempel är 176. Smedsvisa som finns i ett mycket pk format hos fysik.

Erika Sjöström:

Jag ser hellre att de är omskrivna än att man tar bort dem helt då vissa har så mycket historia och tradition bakom sig. Kommer jag personligen orka det? Ja, jag tycker det är kul att leka runt med ord så absolut!

Arvid Bengtsson Kjellen:

Jag tycker det är otroligt viktigt att skriva om de sånger som ses olämpliga, just för att vi ska kunna ta del av glädjen att sjunga! Därför har jag redan förberett ändringarna på de sånger som är mest omtyckta men behöver ändras, för att ha en bas att bygga på.

Alvar Winquist:

Man får helt enkelt överväga om de är värt det. Ifall hela sången är problematisk (typ “en Rysse J”) är det inte värt att skriva om sången. Är det ett ord eller en rad i texten som lätt går att byta ut ser jag inga problem med att skriva om det och deltar gärna i arbetet.


Resterande kandidater svarade inte på frågorna

Finns det någon ändring du redan nu planerat?

Fabian Pizarro:

En ändring jag har tänkt att man kan göra är att ha fonetiska versioner av vissa sånger (t.ex lenins vodkavisa och nu klingar igjennem den gamle stad) så att man kan sjunga den utan att hoppa över ord man inte kan uttala.

Diana Nehard:

  1. Att få Yazdana (vald sångfågel för MIT, men enligt henne “låtfågel”) att förstå att det är SÅNGER, inte låtar…
  2. Mer interaktiva sidor i boken. Exempelvis en lära känna ägaren sida där man kan tex rita ett självporträtt och fylla i information om sig själv för att göra boken ännu mer personlig och sentimental.
  3. Även göra boken mer sektions personlig. Man ska se att den är från EMiT!
  4. Jag är taggad på att förhoppningsvis få utforma boken till vad den kommer att bli. Det är en sångbok för studenter, den ska matcha studentlivet och bli finare med åren!

Alice Wallner:

Vår sångbok som vi har nu är väldigt bra på många sätt: kapitel, index, illustrationer, utformning (hårt omslag, psalmboks-banden, papperskvaliteten) etc. Den höga kvaliteten på sångboken är något jag verkligen vill ha kvar – men som kan förnyas på olika sätt. En rolig grej, utöver det, som jag tycker vi borde ha mer av är de små berättelserna som finns i sångboken – som gör att historien skiner igenom från generation till generation – vilket är en av Elektros starka punkter! En annan konkret förändring jag vill se är fler sånger med melodier som är lätta och som har en viss igenkänningsfaktor. Det finns redan många sådana i sångboken, men jag tror att det är en stor anledning till att vissa sånger är underskattade, och hade enklare melodier också funnits hade det varit lättare att sjunga med till sånger man inte sjungit förut.

Alfred Ahlström:

Det finns många sånger som är ganska universala bland andra sektioner men som inte elektro har, så jag skulle vilja få in lite fler såna sånger så att elektro studenter är bättre utrustade när dom dricker med andra sektioner. Såklart vill jag inte minska antalet unika sånger inom elektro som gör oss till oss.

Arvid Söderberg:

En idé jag har är för sång 144: “Mitt lilla lån”: ersätt raden “och till små flickor emellanåt” med “och skadestånden emellanåt”. Jag har även idéer för andra sånger men vill ni ha dem får ni rösta på mig B)

Olof Bergvall:

Att skriva om uppskattade men otillåtna sånger är något jag själv är väldigt för. Tycker att vissa sånger är för bra för att tas bort och är väldigt öppen för att göra det arbetet som krävs för dem sångerna. En enligt mig uppskattad sång, Vikingen är väldigt lätt att skriva om, då endast ett ord behöver bytas ut. Ex. Maskin har att man sjunger KTH istället för “kärringar”.

Viktor Tufvesson:

Se över omslagets utseende och material, omslaget är inte så vätsketåligt och så går det sönder efter nått år. Bokmärkena eller vad man kallar de måste revideras eller tas bort imo. Melodier ska va med i registret.

Hjalmar Jönsson Rantala:

Sångmässigt finns det ett par sånger som, vad jag har förstått, många vill behålla men ändra texten till något mer passande. Detta tycker jag borde göras eftersom det är något sektionerna verkar vilja ha ur nästa sångbok. 

Lite mer ur ett praktiskt perspektiv vill jag göra boken lättare att hitta i. Det är ofta folk som jag punschar med har svårt att hitta sången de letar efter. Därför kan det vara en bra idé att åtminstone överväga att ha något som förenklar att hitta mellan de olika kapitlena, exempelvis kapitelmarkörer likt de TF har som är synliha från sidan. Ett register för sånger efter melodi skulle också kunna vara behändigt de gånger när man minns en melodi men inte sångnamnet. Helt enkelt vill jag göra boken lättare att använda.

Kasper Hellgren:

Kan inte med något konkret i förväg då, som jag ser det, eventuella ändringar inte kommer vara prio ett i början av arbetet och onödigt att lägga för mycket tankekraft bakom för att ändra på något bara för sakens skull.

Alpha Heed:

Jag ser gärna att boken innehåller mer historia och kuriosa som kopplar till sektionskulturen och återger samtiden i Tolvan.

Victor Henke:

Inte några större ändringar i strukturen men jag vill lägga till “strejk på Pripps”, “Drunken sailor”, “uti min mage”, “glad såsom få” och “vi älskar öl” (sånger som funnits i tidigare elektrosångböcker). Jag vill även lägga till lite mer info i fotnoter (exempelvis när det är ritardando i “Emil can-can inte eller “nu klinger” då jag märkt att folk ibland sjunger olika samt lite “trivia” om sånger och traditioner)

Erika Sjöström:

Finns det någon ändring du redan nu planerat? -Till de otillåtna eller generellt? För generellt så vill jag lägga till Minnets finska vers!

Arvid Bengtsson Kjellen:

Vikingen ska skrivas om! Och därefter sjungas tills vi är hesa. Utöver detta kommer jag ta inspiration från TFs sångbok.

Alvar Winquist:

Tydligare kapittelindelning och inledning till varje kapitel. Läs mer i min kandidatbeskrivning.


Resterande kandidater svarade inte på frågorna

Hur ser du på det arbete sångbokskommittèn har framför sig, som inte är enbart att välja sånger? Vad kan du bidra med?

Fabian Pizarro:

Jag tycker att alla arbete som rör sångboken kan va roligt, vare sig det är att designa hur sångboken ska se ut eller fixa inför möten så är det något jag gärna gör. Det jag kan bidra med är bra/rolig design, bra sångtexter och good vibes.

Diana Nehard:

Jag kan bidra med en väldigt kreativ person som har erfarenhet i både musik, design och GOOD VIBES + Fika <3

Alice Wallner:

Jag är både intresserad av och har erfarenhet från sektionsarbete med grafisk utformning och design – jag har designat två märken och gjort massor av posters för Krill och Noblesse. Jag målar även mycket på fritiden. Ett annat intresse som uppstod under mottagningen är att skriva egna små snapsvisor och liknande – vilket inte är så svårt som man tror om man bara hittar en svängig melodi att sjunga till som funkar a cappella! Så förutom att välja och diskutera sånger så kan jag bidra med kreativitet både i utformning och i sånger – och såklart med en passion för sångboken!

Alfred Ahlström:

Hur ser du på det arbete sångbokskomittèn har framför sig, som inte är enbart att välja sånger? Vad kan du bidra med? Jag ser fram emot att ta fram alla möjliga inkluderingar i sångboken och vill see till så att vi får en fin ny sångbok till ett rimligt pris… (Finns andra sektioner där man måste sälja en njure för att ha råd med sångbok så hoppas kunna hålla kvar priset så nära gamla 40kr som möjligt)

Arvid Söderberg:

Sångtävlingen som SBK-ordförande Patrik har pratat om vill jag gärna vara involverad i. De som känner mig vet att jag tycker väldigt mycket om diverse melodi- och sångtävlingar som går på TV. Utöver det kan jag bidra med att skriva/redigera sånger och komma med massor av idéer kring allt möjligt.

Olof Bergvall:

Jag är lite öppen för vilken arbetsuppgift som skulle behövas av mig och är anpassningsbar för lite vad som behövs. Jag har någorlunda erfarenhet inom de mesta uppgifterna som finns som sångfågel.

Viktor Tufvesson:

Jag själv har relativt bred men även nisch kunskap då jag vuxit upp med två KTH elektrologer i släkten och lärt mig många sånger som var och är populära. Jag har fått mycket inspiration från släktingar och vänner med annan studentsång kultur. Jag är supertaggad på att skriva om gamla sånger och skriva nya! Jag har även alumner i släkten som mer än gärna vill delta. Även sätta samman ljudfiler/demo för hur sånger sjungs vill jag gärna delta i!

Hjalmar Jönsson Rantala:

Jag är bra på att skapa översikt i dokument och att sortera saker på ett förståeligt sätt. Ett problem som jag sett ganska ofta när det är punschluncher eller vandrande frekvensnormal är att folk har svårt att hitta sången de letar efter, speciellt när folk inte minns namnet, och jag tror att jag kan bidra till att minimera detta.

Jag tror även att jag kan hjälpa till att komma på saker att skriva i kapiteltexterna och små texterna som ger kontext eller kuriosa till sångerna. Jag kan komma att ha lite idéer till bilderna i boken.

Jag jobbar också gärna på dokumentet och hjälper till med layouting och dylikt i dokumentet. Jag är van vid de vanligaste sätten att skriva dokument men har aldrig jobbat med böcker förr så det kanske inte är samma program. Från mitt jobb är jag systemvan och lär mig snabbt att anpassa mitt arbete till nya program och arbetsflöden.

Jag lär mig också snabbt och jobbar gärna mycket på detta projektet för att se till att sektionerna får den bästa möjliga sångboken.

Kasper Hellgren:

Att välja sånger är såklart en rolig del av arbetet men det finns mycket annat som är väldigt centralt. Bland annat så är jag taggad på att engagera sektionsmedlemarna att skriva nya sånger och bli taggade på sångkulturen.

Alpha Heed:

Arbetet är mångfacetterat. Utöver att välja sånger ska det designas omslag och layout, göras illustrationer, spelas in sånger, skrivas information och kuriosa, och budgeten ska kontrolleras. Jag är intreserad av det mesta av detta men kan nog bidra extra när det kommer till bokens struktur, sångordning, och språk då jag är oskäligt pedantiskt när det kommer till sådant, samt har erfarenhet av Latex.

Victor Henke:

Jag tycker att jag är bra på att skriva. Jag skulle kunna ta hand om arbete kring första uppslagen samt de sidor där det står information om sånger, traditioner och dylikt. Jag är även suverän på att kritisera och delegera, någon som kan vara användbart i sångbokens alla delar. 

Erika Sjöström:

Hur ser du på det arbete sångbokskommittén har framför sig, som inte är enbart att välja sånger? Vad kan du bidra med? -Jag kan bidra med olika traditioner jag snappat upp från andra ställen och idéer på ritningar och upplägg till boken. ~Graphic design is my passion~

Arvid Bengtsson Kjellen:

Att anordna sång och fest är precis lika kul som att utforma sångboken, det ser jag fram emot. Jag kan bidra med allt från rättstavning till att de digitala kopplingarna till sångboken fungerar (tänk webben och sångtelefonen)

Alvar Winquist:

Texter och layout är något jag gärna bidrar med förutom själva valet av sånger. Jag bidrar gärna även med de “tråkigare” uppgifterna som bokföring/protokoll ifall det behövs.


Resterande kandidater svarade inte på frågorna

Arbetet sker över en längre period och i grupp. Vilken typ av person är du i en grupp?

Fabian Pizarro:

I ett grupparbete tar jag det jobb som minst personer vill ha och försöker hjälpa till där jag kan.

Diana Nehard:

Då alla grupper är olika uppbyggda med olika personligheter så är detta en svår fråga men jag kan styrka att jag är väldigt flexibel när det kommer till grupparbeten, jag fyller den rollen som gruppen tycks behöva.

Alice Wallner:

Jag tar gärna på mig ansvar i en grupp och uppskattar en ledare som delegerar bra. I situationer där ledningen brister tar jag lätt på mig en ledarroll, vilket är något jag inte tror kommer krävas med Patrik som jag har stort förtroende för. Utöver det skulle jag nog bara säga lite klyschigt att jag är en positiv och arbetsam person som lägger mycket fokus på uppgifter jag fått och som inte nöjer mig med mitt eget arbete förrän jag och den som gav mig det arbetet är nöjda.

Alfred Ahlström:

Arbetet sker över en längre period och i grupp. Vilken typ av person är du i en grupp? Jag kommer gärna med insikt och många ideer och gör det jag blir delegerad att göra

Arvid Söderberg:

 När jag är i en grupp försöker jag inkludera alla och tagga till gruppen. För mig är det viktigt att sångbokskommittén har kul eftersom jag tror att sångboken blir bäst om gruppen bollar roliga idéer mellan varandra och vill lägga ner den tid som krävs.

Olof Bergvall:

I grupper brukar jag vara ganska anpassningsbar. Jag arbetar som bäst om jag har en tilldelad uppgift som jag kan nöta på, är även bra på att agera bollplank samt att stötta andra vid behov.

Viktor Tufvesson:

Jag står upp för saker jag har en åsikt om eller där jag känner att jag kan tillägga till och försöker låta andra ta plats annars. Jag ställer ofta upp om det är något som ska göras och tar det seriöst.

Hjalmar Jönsson Rantala:

Jag arbetar bra i grupp och kan anpassa mig efter olika gruppdynamiker. Jag jobbar gärna hårt för att se till att dra mitt strå till stacken och få projekt i land men jag är mån om att hålla mig ur vägen för andra i deras respektive uppgifter.

Kasper Hellgren:

Brukar vara lugnet i gruppen och är hyfsad på att lösa konflikter. Tycker även om att diskutera och bolla idéer.

Alpha Heed:

Jag är inte främmande till att jobba i en grupp under längre tid men rollen jag tar kan variera beroende på gruppens övriga struktur och behov. I detta fall så hörde jag dock något om att någon ska dricka 13 öl under varje möte. Det kan vara jag…

Victor Henke:

Typen av person jag är i en grupp brukar variera beroende på gruppen. Jag är inte rädd för att säga det jag vill säga och jag brukar inte sitta tyst under en diskussion. Sen om jag agerar mer som ett arbetarbi eller en projektledare beror på vad jag anser att gruppen kräver. Jag inget problem att arbeta med personer som jag inte kommer överens med / aktivt ogillar. Jag är erfarenhet av det genom coachning i volleyboll och segling.

Erika Sjöström:

Arbetet sker över en längre period och i grupp. Vilken typ av person är du i en grupp? -Jag är den som är social, kommer med massa idéer och good vibes 🙂

Arvid Bengtsson Kjellen:

Jag tar gärna ansvar och ser mig själv som drivande i processen att ta fram en sångbok att vara stolt över.

Alvar Winquist:

Jag överväger var min kompetens kommer till mest nytta inom gruppen och bidrar med det. I SBK skulle jag gärna jobba med övriga texter och layout.


Resterande kandidater svarade inte på frågorna

Uppdatering av kandidatbeskrivningar

Alvar:

Varför rösta på mig?

–          Musikalisk erfarenhet

Det som kanske många inte vet om mig är att jag spelat gitarr i 16 år och studerat grundkurser inom musikteori. Speciellt relevant för just SBK är dock de satiriska sångtexterna jag skrev under min gymnasietid, inte minst för korvlucia (parodi på Lucia och satiriska julsånger), som var en gammal tradition på Gymnasiet Lärkan (googla om ni vill veta mer). Oberoende om jag blir vald eller ej ser jag framemot att skicka sångbidrag till SBK.

–          Erfarenhet inom sektionen

Jag har varit Resistor, Källarnisse, IntSekt, fadder och Revisor och anser att detta givit mig en god insikt i kulturen på sektionen och andra studentföreningars sångkultur(Sverige, Finland, Norge). Under min tid som Sekreterare skrev jag även roliga texter i protokollen. Läs gärna t.ex. mina förseningsdikter om ni vill bedöma min ”poesi”.

–       Min vision

– Sångboken skall ge en bra bild av sektionerna åt en nyantagen eller utomstående, dvs. innehållet skall vara roligt och inkluderande, men även beskrivande.

– Sångboken skall spegla E&MiT, t.ex. via kapitelindelningen. Nuvarande kapitelindelningen är enligt mig aningen otydlig och kunde förbättras. En idé jag har är att varje kappitel handlar om något viktigt för sektionerna och börjar med en inledningstext som förklarar varför just detta är viktigt. Exempel på kapitel är t.ex. Tolvan, E&MiT, Vänföreningar, Drycker, Historiska osv. Exempel på texter är att skriva om Tolvans historia, vänskap mellan E&Mit, Sektionens historia osv. Jag är gärna med och skriver dessa texter.

– “New features”, men med respekt till tradition. Flera saker att fylla i, t.ex. beskrivning om sig själv (Se TF sångbok). Tomma sidor? Bättre vatten avstötande omslag? Min mest radikala idé är att beställa sångboken i två olika färger, vit (som den var för länge sedan) och babyblå för skilda E och MiT upplagor av samma bok, men denna är lite problematisk att praktiska skäl.

Bonus idé för SBK: De gamla sångböcker som blir över ges bort till andra studentföreningar emot föreningarnas egna sångböcker. Dvs. Om ca. 150 sångböcker blir över kan vi byta till oss 150 olika sångböcker och skapa ett sångboksbibliotek i Tolvan. Då skulle vi (beroende på hur många föreningar vi får kontakt med) kunna samla in majoriteten av alla sångböcker i Norden.


Kom på Oktober SM den 31/10. Kom igen! Det blir kul!

//Filip Rautiainen, Moby Dick

 

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.